10 interessante feiten over LVMH’s en Louis Vuitton

Bernard Arnault LVMH’s imperium blijft groeien. Louis Vuitton is het grootste luxe merk van LVMH’s. Bij The Economist werd Arnault van de luxe groep onder de loep genomen, met wat interessante feiten.

• LVMH is enorm in Japan: 85% van de vrouwen in Japan het bezit van een Louis Vuitton product.

• LVMH bezit nu 22,3% van Hermes.

• Sephora winkels waren te veel “zoals supermarkten” toen LVMH de keten kocht: Arnault huurde een voormalige Staples (ja, de kantoorboekhandel) manager om het aan te pakken.

• Het is geschat dat minder dan vijf van LVMH-merken geld te verliezen.

• Louis Vuitton is LVMH’s cash cow: Het “goed voor 37% van de omzet van de groep en het grootste deel van de winst.”

• LVMH is het winstgevende luxe merk/groep die er is: De groep is eigenaar van meer dan 60 verschillende merken en er wordt een verkoop van $ 33 miljard dit jaar verwacht.

• Dior was in slechte staat toen Arnault het kocht: Het duurde 10 jaar om de 350 Dior-licenties te kopen die het merk “goedkoper maakte”.

• Je zult nooit Louis Vuitton in de uitverkoop zien.

• Louis Vuitton tassen zijn helft van de prijs in Frankrijk dan in China, dus veel van de Chinese shoppers kopen hier Louis Vuitton terwijl ze op vakantie in Frankrijk zijn.

• Louis Vuitton, die zorgde dat het logo’s zo bekend werden op producten in de jaren ’90, probeert nu het monogram minder te gebruiken. Op dit moment is het nog maar op 25% van de producten te zien.

Het nadeel is dat Arnault van LVMH niet eeuwig kan rekenen op LV, want uiteindelijk Louis Vuitton gaat stoppen met groeien. Opgegeven zit er een max aan een product in een bepaalde categorie. Wij zijn benieuwd of het ze lukt om een ander merk om te toveren tot een cash cow. Voorlopig zal het nog wel even door blijven gaan.

Authored by: Tara