Dieten zonder honger

We horen al jaren dat we gewicht gaan verliezen door minder te eten en meer te bewegen. Dat klinkt toch eenvoudig? Als dat klopt, waarom zijn we dan nog altijd te zwaar? Een nieuw rapport dat aatoont dat overgewicht een bedreiging vormt voor de toekomst van Amerika, meldt dat het percentage mensen met obesitas tijdens de laatste jaren in 16 staten toegenomen is, terwijl in geen enkele staat het aantal inwoners met ernstig overgewicht afgenomen is.

Het rapport, dat vrijgegeven werd in juli, meldde dat in 12 staten meer dan 30 procent van de bevolking zwaarlijvig is. Vier jaar geleden was er slechts één staat met dit percentage.

Als de oplossing zo eenvoudig was als “Eet minder en beweeg meer”, dan zou de obesitas epidemie niet zo wild om zich heen grijpen. Ze neemt toe omdat het eenvoudig beperken van de energieconsumptie niet werkt voor de meesten onder ons. Het werkt wel voor sommige onder ons, maar dat zijn degenen die genetisch meer voorbestemd zijn om fitter en afgetraind te zijn (kijk naar hun ouders). Wij kennen allemaal een paar van deze mensen. Zij zijn degenen die ons vertellen dat we minder moeten eten en meer bewegen.

De meerderheid van ons weet ondertussen dat minder eten en meer bewegen niet helpt, maar toch blijven we dat geloven en blijven we onszelf steeds opnieuw straffen. Meestal resulteert dan jojo-diëten die gewoon slecht zijn voor ons lichaam, ons metabolisme en onze geest en waardoor we eindigen met een kleerkast vol met kleding in allerlei maten..

Hier zijn de drie belangrijkste redenen waarom we falen: de meest voorkomende reden is trek. We kunnen voldoende eten maar toch nog trek hebben in iets waar we van houden (chocolade, ijs, granen, enz.). Heb je niet ooit voor je ijskast gestaan terwijl je je afvroeg waarvoor je nu precies in de stemming was? Er zijn zoveel voedingsmiddelen die de trek stimuleren zoals suiker en andere eenvoudige koolhydraten. Zelfs zogenaamde dieetvoeding bevat ingrediënten die de honger en de trek bevorderen.

De tweede reden waardoor onze pogingen mislukken is honger. Als we onze calorieopname terugschroeven, dan worden we hongerig. Daar is geen weg rond. Ons lichaam wilt het evenwicht bewaren. Als we meer eten dan wat we nodig hebben, dan stockeert het lichaam het overschot in de vorm van vet en vertelt het ons om wat meer te bewegen om meer te verbranden. Als we een beetje minder eten, dan vraagt het ons om te stoppen, op de bank te gaan liggen en naar een film te kijken, minder calorieën te verbranden en meer te eten. Honger is de manier waarop ons lichaam ons duidelijk maakt dat het energie (voedsel) nodig heeft. Om de honger te vermijden verminderen we onze calorieconsumptie maar een klein beetje, wat niet voldoende is voor een merkbaar gewichtsverlies. Misschien verliezen we een of twee kilo, maar dan zijn we al lang gefrustreerd geraakt en hebben we onze inspanningen opgegeven en kan de jojo opnieuw beginnen.

En de derde reden waarom we falen is nauw verwant met de tweede (honger). Door te proberen de natuurlijke reacties van ons lichaam op het minder eten (honger) voor de gek te houden, verminderen we onze calorie-inname maar een klein beetje. Experten vertellen ons om slechts langzaam gewicht te verliezen en vooral niet te snel te gaan en dat een tekort van 500 calorieën volstaat. Wel, een calorietekort van 500 calorieën zal ons nog altijd hongerig maken maar het zal ons slechts 1/2 kg per week laten verliezen, en dat is niet genoeg om ons te blijven motiveren om voor een langere tijd met een hongergevoel te blijven rondlopen. Het zwaard snijdt langs 2 kanten. We hebben onszelf gedurende een maand uitgehongerd en we hebben 2,5 kg verloren. We zijn een keer uit gaan eten en zijn terug 2 kg aangekomen. Dat is genoeg om gelijk wie depressief te maken.

Hier is de oplossing. We moeten ons caloriegebruik voldoende terugschroeven om ons lichaam voordurend onze vetreserves te laten aanspreken voor brandstof. Om dit te realiseren moeten we onze honger en onze trek onder controle houden. De meest effectieve manier die ik ken om het hongergevoel te bestrijden is het gebruiken van maaltijdvervangers. De beste maaltijdvervanger die ik ooit gebruikt heb is een van de koekjes diëten. Wees echter voorzichtig, niet alle koekjesdiëten zijn gelijkwaardig. Er is er zelfs een dat zo rijk is aan suiker en koolhydraten dat het op een Chip Ahoy Chunky Chocolate Chunk koekje lijkt. En ze hebben waarschijnlijk ook hetzelfde effect.

Je zult een beetje huiswerk moeten maken. Om het hongergevoel en de trek te beperken heb je een product nodig dat arm is aan koolhydraten (10 gram of minder) en dat weinig suiker bevat (1 gram of minder). Vergelijk de producten en zoek er een dat binnen je budget past en dat voldoet aan de bovenstaande criteria. Koekjes diëten bieden het hoofd aan de 3 oorzaken van de falende gewichtsverliespogingen waar we het eerder over hadden.

Dit product is een maaltijdvervanger die je tijdens de dag eet en dat je laat volgen door een evenwichtige maar caloriearme maaltijd. De koekjes leveren ongeveer 400 calorieën per dag en de maaltijd kan ergens tussen 400 en 600 calorieën opleveren. De koekjes bevatten niets wat het hongergevoel kan stimuleren (er zijn echter uitzonderingen, je kunt dus best suiker als ingrediënt vermijden). Zij werden ontworpen om het hongergevoel en de trek te elimineren, zodat je het dieet gemakkelijker kunt volhouden. Het rekent af met de eerste en de tweede reden: honger en trek zodat je het aantal calorieën dat je eet kunt verminderen zonder de honger en trek die je in het verleden deden opgeven.

De koekjes laten je toe om een caloriearm (of zelfs een zeer caloriearm) dieet vol te houden waardoor je sneller gewicht verliest. Daardoor wordt ook een antwoord gegeven op de derde reden waarom diëten opgegeven worden. Door snel gewicht te verliezen ben je meer gemotiveerd om je dieet vol te houden, zeker als je je er comfortabel bij voelt en niet geplaagd wordt door honger en trek.

Het feit dat het koekjesdieet een antwoord biedt op de drie belangrijkste redenen waarom onze dieetpogingen falen, maakt dat het een zeer logische keuze en oplossing is voor onze dieet-ellende.
Dit is een zeer caloriearm dieet. Je moet dus gezond zijn als je dit wilt overwegen. Het is best om eerst met je dokter te overleggen. Leg uit dat je niet voor eeuwig dit dieet gaat volgen maar slechts voor een of twee (of drie) maanden om een vliegende start te geven aan je afslankingsprogramma en om te profiteren van het snelle gewichtsverlies in het begin. Vertel ook dat mensen al sinds de jaren 70 met succes koekjesdiëten volgen zonder nare bijwerkingen.

Authored by: Lisa