Fred Perry

Fred Perry kleding

Fred Perry is een mode merk van casual kleding en accessoires vernoemd naar de eerste Engels tennisser, Frederick John Perry. Hij won het heren enkelspel op Wimbledon in 1934. Perry behaalde nog een keer winst in 1935 en ’36. Dit record van drie opeenvolgende overwinningen bleef veertig jaar ongeëvenaard.
Het was aan het eind van de jaren 1940 dat Fred werd benaderd door Tibby Wegner, een voormalige Oostenrijkse voetballer, met een idee voor de marketing van een zweetband met de Fred Perry naam. Fred gebruikte eerder gaas rond zijn pols bij het racket handvat om het te beschermen tegen transpiratie. De oorspronkelijke zweetband werd gemaakt van badhanddoek materiaal en “woog een ton”, aldus Fred in zijn autobiografie. Het opnieuw ontworpen prototype, gemaakt in Leicester, was licht, zacht en buigzaam. Vanaf dat moment kwamen ze terecht in het bedrijfsleven. Ze hebben de zweetbandjes op de markt gebracht door het te geven aan de top spelers bij de beste toernooien, ze overtuigde hen om ze te dragen op de baan, en Fred Perry kleding werd gelanceerd.

De twee partners begonnen zich onmiddellijk af te vragen wat ze als logo konden borduren op hun nieuwe product. Perry stelde een pijp voor omdat hij erg hield van roken, maar Wegner had bezwaar. Hij dacht dat vrouwen zo’n logo niet wilde. Ze waren het wel eens over de lauwerkrans, een symbool met een grote traditie in de sport, en bovendien de trofee aan de winnaar van Wimbledon.
Fred Perry werd al snel een ontwikkeld bedrijf, en het begon met het maken van Fred Perry polo shirts. Het Fred Perry logo werd vakkundig in de markt gezet door het aanbieden van deze polo shirts aan BBC cameramensen, terwijl Fred Perry en Dan Maskell het beiden droegen. Ze gaven polo’s aan alle grote en bekende spelers. Het was het tijdperk van Hoad, Rosewell en de jonge Australiërs, die zich maar al te graag lieten aankleden, omdat ze er dan veel beter uitzagen dan in hun slecht passende baggy kleding.

Het was een slim en succesvol marketing initiatief. Mensen werden zich bewust van het Fred Perry logo en het werd geassocieerd met Wimbledon, ’s werelds belangrijkste tennistoernooi, en’ s werelds beste tennissers. Het Fred Perry polo shirt was de jackpot.
Het was een goed product, klanten zagen het, vond het leuk en kochten het.

De bouw van de katoenen pique shirts, met zijn open honingraatstructuur en goede pasvorm, maakte het perfect voor tennis.
Zonder het te weten produceerde het bedrijf ook de perfecte kleding voor de jonge Mod beweging, waarvan de leden er snel bij waren vanwege de geschiktheid van het hemd voor hun nachtelijke activiteiten.

Al snel kreeg het bedrijf verzoeken van haar streetwear fans om mouwen toe te voegen. Het Fred Perry overhemd werd hierdoor het eerste crossover merk van sportkleding tot streetwear.

Het begon met een van de meest duurzame en hechte band die bestaan tussen de Britse jeugdcultuur en het sportkleding merk. Door Britse street fashion en door de invloed van de rest van de wereld wordt het merk nu overal gedragen.
Een ding blijft constant. Het oorspronkelijke slim fit katoenen poloshirt wordt nog steeds gemaakt in Engeland in dezelfde vorm, met behulp van dezelfde stof zoals het toen was.

Laatste foto’s

[rssinpage rssitems=’3′ html=’false’ rssfeed=’http://statigr.am/feed/fredperryboston’]
Authored by: Tara