Hoe makkelijk dieeten

In de meeste gevallen probeert men zijn dieet te verbeteren omdat men wil proberen om gewicht te verliezen of omdat men streeft naar een betere algemene gezondheid; maar het blijft een moeilijke onderneming omdat het heel wat vastberadenheid vraagt om dit dag in, dag uit vol te houden. Het kan extreem moeilijk zijn om alles ineens te veranderen, daarom kan het zinvol zijn om zaken langzaam aan te passen, gespreid over een langere periode. Vervang een deel van je favoriete junk food snacks door gezonde tussendoortjes. Hierna volgen een aantal manieren waarop je je dieet kunt verbeteren.

Wees er zeker van dat je dieet evenwichtig is.
Het volgen van een evenwichtig dieet is een goed idee omdat het steeds opnieuw eten van eenzelfde voedingsmiddel niet gezond is. Matigheid is belangrijk voor de meeste zaken in het leven, ook voor voeding. Wees er zeker van dat je dieet voldoende lichaamsopbouwende proteƔnen, energiegevende koolhydraten en gezonde vetten bevat. Voor een goede spijsvertering moet je er ook op letten dat je dagelijks voldoende vezels binnenkrijgt.

Eet geen grote porties tijdens de maaltijden.
Bescheiden porties zijn de beste aanpak. De meeste mensen eten teveel omdat het voedsel gemakkelijk bereikbaar is. In het begin voelen we ons hongerig, maar tegen dat we ons bord leeggegeten hebben, hebben we al teveel binnen. Als je teveel eet gaat je maag uitzetten en je gaat steeds meer voedsel nodig hebben om je voldaan te voelen, en dat kan je gewicht doen toenemen. Je kan je buik doen slinken door geleidelijk de hoeveelheden die je eet te verkleinen tot je buik deze kleinere hoeveelheden als normaal gaat beschouwen.

Eet veel fruit en groenten
Eet zoveel mogelijk groenten en fruit omdat ze goed voor je zijn. Je lichaam heeft de vitaminen en mineralen nodig die deze voedingsmiddelen je kunnen verschaffen. Probeer minstens vijf porties fruit en groenten op te nemen in je dagelijks dieet. Dat betekent dat je vrij kunt eten van zaken zoals appels, bananen, wortels, sla, broccoli, druiven, enz. Dit is gemakkelijk uit te voeren.

Eet je maaltijden langzaam

Het is cruciaal dat je je maaltijden langzaam opeet omdat het tot 20 minuten kan duren voor je brein begrijpt dat je genoeg gegeten hebt. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom mensen teveel eten. Zij verorberen een uitgebreide maaltijd en na 10 minuten voelen ze zich nog niet voldaan en dus eten ze nog wat meer. Nadat er nog eens 10 minuten verstreken zijn, krijgen zij het gevoel dat ze zich misselijkmakend overeten hebben. Neem je tijd voor je maaltijd, leun achteruit, ontspan en geniet van je maaltijd.

Gebruik zoetigheden met mate
Suiker geeft veel zaken een aangename zoete smaak, het is dus niet verwonderlijk dat we er allemaal zoveel van houden. Je kunt suiker niet helemaal uit je dieet bannen maar je kunt op zijn minst proberen om je suikeropname te beperken. Probeer je typisch dessert te vervangen door een suikerarm alternatief zoals fruit. Ga na of je de suikerrijke frisdranken kunt vervangen door dieet drankjes.

Door deze vijf suggesties ter harte te nemen kan je al een groot verschil maken voor je gezondheid en je gewicht. Deze suggesties zijn gemakkelijk in de praktijk te brengen, er is dus geen reden om dat niet de doen!

Authored by: Lisa