Madonna

De status als stijlicoon van The Material Girl, is te danken aan een heel belangrijke eigenschap: Ze kende geen angst. Vanaf het moment dat ze het eerst te zien was, op het Times Square in New York(1978), had Madonna al een gewaagde attitude die overduidelijk aanwezig was, wat ze ook droeg. In die dagen droeg ze vaak gescheurde jeans, een wit T-shirt en een complete schatkist aan sieraden. Haar stijl veranderde met haar muziek — net-achtige lingerie als bovenkleding, vingerloze handschoenen, een overvloed aan jelly armbanden, en een crucifix voor Like a Virgin; Zwart leren jasje en een wit shirt , plus een platinum kapsel voor True Blue; de beroemde Gaultier cone beha met een maatwerk kostuum voor Blonde Ambition; en een ouderwetse 70’s disco-glamour look, compleet met Farrah Fawcett kapsel voor Confessions on a Dance Floor. De dagen waarin ze zich puur voor het shock-effect kleedde zijn voorbij (denk aan de S&M stijl van het Erotica tijdperk), maar Madonna weet ons nog altijd te verassen met haar outfits.

In 1981 besloot Madonna om solo te gaan, en huurde manager Camille Barbone van Gotham Records in om haar te helpen haar carrière als zangeres op gang te laten komen. Camille liet Madonna zien hoe ze zich staande kon houden in de – destijds door mannen gedomineerde – muziekwereld, en hielp haar een studio band samen te stellen die haar hippe stijl benadrukte. Stephen Bray, een muzikant uit haar band, schreef haar eerste hit: “Everybody”, en Madonna kreeg de New Yorkse producer Makr Kamins te pakken dankzij haar gewaagde manier van zakendoen. Kamins zorgde ervoor dat Madonna een record deal sloot met Sire Records. “Everybody” stond in 1982 op nummer één in de dance charts.

Gebruikmakend van het succes van dat nummer, overtuigde Madonna Sire ervan om het full-length album Madonna te produceren in 1983. Het album was een redelijk succes, en bevatte de hit singles “borderline”, “Lucky Star”, en “Holiday.” Al snel imiteerde veel meisjes Madonna’s uitgesproken fashion stijl, met o.a. fishnet kousen, kanten lingerie, vingerloze handschoenen, en grote crucifix kettingen. Het nummer “Holiday” zorgde er ook voor dat Madonna verscheen op Dick Clarks American Bandstand in 1984. Tijdens dat interview, zei ze aan Clark dat haar voornaamste ambitie “De wereld veroveren” was.

Deze intensiteit en vastberadenheid kwam sterk naarvoren in haar tweede album, Like a Virgin (1985), die binnen een maand platinum ging en op nummer één stond in de Billboard Chart. In dat jaar was ze ook in haar eerste mainstream film te zien, Desperately Seeking Susan, en zong ook de soundtrack, “Into the Groove,” Die ook op de eerste plaats in de U.S. dance charts kwam. Haar volgende single “Crazy for You,” die ze zong voor de film Vision Quest(1985), werd ook meteen een nummer één hit. Daarna begon ze aan haar eerste muziek tour, The Virgin Tour, waardoor 17 nummers achtereenvolgend in de top 10 op de Billboard Chart terecht kwamen.

Authored by: Tara