Overgewicht of niet & Wat te doen

Overgewicht of niet en je lichaam weer in vorm te krijgen

Overgewicht is een medische afwijking waarbij buitensporig lichaamsgewicht het risisco verhoogt op veel ziektes, vooral hartziekten, arthritis en diabetes type 2. Deze conditie van overgewicht kan een gevolg zijn geen of te weinig lichamelijk oefeningen, uitzonderlijke stress en ook door genetische eigenschappen (wanneer overgewicht in de familie bekend is). Sommige mensen met psychiatrische afwijkingen staan ook bekend om overgewicht.

Het eten van onbeperkte hoeveelheden leidt ertoe dat een grote hoeveelheid energie moet worden opgebracht, aangezien het noodzakelijk is om de geweldige lichaamsomvang van de persoon instand te houden, maar geen of gebrek aan lichamelijk oefeningen werkt de opstapeling van vetten in de hand en verhoogt het risico van hart- en vaatziekten en zelfs van een voortijdige dood.

Overgewicht is een hedendaags gezondheidsprobleem geworden waar zowel kinderen als volwassenen er aan lijden. Mensen worden ‘bank-zitters’ met geen of weinig toeschietelijkheid als het op fysieke activiteiten aankomt.

Het beperken van ‘junk-food’ kan overgewicht in aanzienlijke mate terugbrengen. Ook is het een goed idee om vette voedsel te vervangen door vezelrijk voedsel. Dit soort verandering in leefstijl moet echter ononderbroken gepractiseerd worden om de verlangde resutaten te behalen.

Ouders moeten ervoor zorgen dat kinderen tijdens hun afwezigheid niet urenlang voor de TV zitten of video-spellen spelen onder het gelijktijdig wegwerken van ongezonde snacks. Met andere woorden, eten en TV kijken mag nooit samengaan, omdat kinderen net zoals volwassenen de tel kwijt raken van de calorieën.

Kinderen moeten worden aangespoord tot fysieke spellen en activiteiten, zowel op school als thuis. Ze moeten elke week minstens een aantal uren betrokken zijn in spellen als volleybal, basketbal, cricket, etcetera, op speelvelden. Of fietsen en (touwtje)springen en andere sporten die kinderen graag met hun vrienden spelen. Yoga en gymnastiek zijn leuk om te doen en zijn een uitstekende manier omovergewicht terug te brengen, bij kinderen zowel als bij volwassenen.

Schoolleiders moeten in school-cafetaria’s junk-food ontmoedigen en zij zouden bewustmaking met betrekking tot voeding moeten opnemen in het curriculum van de school.

Alle familieleden moeten deelnemen is de huishoudelijke activiteiten, zoals het maaien van het gras, het drogen van de was, etcetera. Dit houdt iedereen fysiek actief en fit.

Regelmatig en kwiek lopen is de beste manier om overgewicht onder controle te houden. Zwemmen is ook een prachtige activiteit die het hele lichaam opknapt en zodoende overgewicht op afstand.

Ouders moeten stoppen hun kinderen teveel voedsel toe te stoppen onder het voorwendsel van liefde. Kinderen moeten noch omgekocht noch beloond worden met chocolade. Junk food zoals ‘burgers’ en pizza’s moeten worden bewaard voor speciale gelegenheden en mogen geen deel uitmaken van het dagelijks dieet. Melk met een laag vetgehalte, vers fruit en groente moeten door de ouders worden gebruikt als een voorbeeld voor de kinderen.

Koolzuurhoudende dranken missen voedingswaarde en verhogen het lichaamsgewicht. Kinderen moeten zodanig worden opgevoed in het drinken van gezonderdranken zoals citroenwater, karnemelk en vers geperst sap, etcetera.

Overgewicht mag dan door sommigen worden gezien als een symbool van welstand, maar voor velen is het de toegangspoort tot ziektes, psychologische problemen daarbij inbegrepen. De eeuwenoude uitdrukking: “Een gezonde geest in een gezond lichaam” kan nooit méér waar zijn.

Authored by: Lisa