Uit eten gaan en toch afvallen

Uit eten gaan en gewicht verliezen

V: Ik ga veel uit eten, hoofdzakelijk om professionele redenen. Maar de meeste maaltijden in de restaurants lijken te druipen van het vet. Wat suggereer je?

A: Buitenshuis eten kan link zijn als je gewicht probeert te verliezen,  omdat veel chefs, jammer genoeg, geen rekening houden met mensen die proberen af te slanken of die gezond proberen leven, wanneer ze hun menu’s samenstellen! Dat gezegd zijnde is het nog altijd mogelijk om regelmatig uit eten te gaan zonder dat je calorielimieten opgeblazen worden of dat al je hard dieetwerk teniet gedaan wordt.

Plan op voorhand

Het klinkt alsof je het meestal op voorhand weet dat je buitenshuis zult eten. Probeer dan zo lang mogelijk op voorhand te plannen en zet iedere dag een aantal calorieën apart, die je dan kunt gebruiken voor je restaurantbezoek later op de week.

Extra’s

Het zijn vaak de kleine dingen waardoor de calorieën zich opstapelen bijvoorbeeld, wanneer je een broodje eet met boter of gearomatiseerde olie, olijven die gemarineerd zijn in olie, een bijkomende portie frieten, saladedressings die gebaseerd zijn op olie, room bij het dessert of de koffie, en muntjes na het eten.

Probeer al deze extra’s te vermijden en het is best mogelijk dat je daardoor alleen al 1000 calorieën bespaart zonder dat dit een grote inspanning vraagt.

Bereidingsmethodes en ingrediënten

Je zou ook moeten proberen wegblijven van diepvriesgerechten of van pasta’s die rijke sausen, room of massa’s kaas bevatten omdat deze heel veel calorieÎn bevatten.

Bestellen

Als je een maaltijd bestelt, wees dan niet bang om te vragen of de chef de maaltijd een beetje kan aanpassen aan je persoonlijke noden, dat is precies wat de beroemdheden ook doen! Het kan zo eenvoudig zijn als vragen dat de saus in een aparte kom opgediend wordt zodat je zelf kunt bepalen hoe veel of hoe weinig je ervan wilt gebruiken, vragen naar een extra portie groenten in plaats van aardappelen, vragen dat je steak gegrild wordt in plaats van gebakken of vragen dat er geen dressing toegevoegd wordt aan de salade.

Je zou, als je echt dapper bent, iets kunnen bestellen dat niet op de kaart staat. Bijvoorbeeld: als je ziet dat de fruitsalade meloen bevat, dan zou je als voorgerecht een portie meloen kunnen vragen zelfs als dit niet op de kaart staat als voorgerecht.

Gangen

Voel je ook niet verplicht om voor de 3 volledige gangen te gaan, als je het net zo goed bij het hoofdgerecht kunt houden. Je zou ook 2 voorgerechten kunnen bestellen en een ervan als hoofdgerecht gebruiken.

Voorgerecht

Goede keuzes voor een voorgerecht zijn : gerookte zalm, garnalen cocktail (vraag om de dressing weg te laten), groenten- of minestronesoep, meloen, en een tomaat met mozzarella salade (met balsamico azijn in plaats van dressing).

Als de caloriearme keuzes schaars zijn op het menu, bestel dan een extra portie salade en gebruik dat als voorgerecht.

Hoofdgerecht

Laat je niet vangen door te denken dat groenteschotels automatisch caloriearm zullen zijn. Die bloemkool en broccoli schotel kan gezond klinken, maar ze zal bijna zeker opgediend worden met een calorierijke kaassaus.

In feite zijn vlees, gevogelte en visschotels vaak de beste keuzes. Een magere gegrilde steak met een salade (en zonder de frietjes) zal bijvoorbeeld niet meer dan 500 calorieÎn bevatten.

Pasta kan ook een goede keuze zijn op voorwaarde dat ze opgediend wordt met tomatensaus in plaats van een romige saus en het zal je gegarandeerd zo goed opvullen dat je geen plaats meer hebt voor het dessert.

Dessert

Wat het dessert betreft, zijn een verse fruitsla of sorbets de beste keuze. De meeste andere puddings zitten vol calorieÎn, zeker als ze gebak of room bevatten en die kan je dus best overslagen.

Jammer genoeg is kaas ook geen goed alternatief omdat de meeste restaurants gemakkelijk minstens 100 gram kaas serveren, wat je potentieel met 500 calorieÎn kan opzadelen.

Drank

Hou tenslotte ook de hoeveelheid drank die je verbruikt in het oog en pas de gebruikelijke trucs toe. Kies voor caloriearme cocktails, voeg water toe aan de wijn, en wissel af tussen alcoholische dranken en caloriearme niet-alcoholische dranken. En als het een zakenlunch is, gebruik dan je grote werkdruk of een namiddagvergadering als een excuus om volledig nuchter te blijven!

Authored by: Lisa