Zelf een kleding webwinkel starten, 10 tips

Webwinkels in de kledingbranche verkopen hun producten goed, ze zijn succesvol en makkelijk op te zetten. Steeds meer consumenten kopen hun kleding online en hier zit nog steeds een stijgende lijn in. Een kleding webwinkel beginnen wordt voor kledingwinkels daarom steeds belangrijker. Fysieke winkels zijn echter niet weg te denken want 62% van de consumenten vindt het belangrijk dat een online shop ook een fysieke winkel heeft. Binnen de E-commerce productverkoop in Nederland is de kledingbranche de derde grootste vertegenwoordiger. Vooral de dames- en kinderkleding zijn populair online, voor de heren blijven de fysieke winkels de favoriet.
Er zijn honderden tips voor het opzetten van een online winkel, hier lees je de meest belangrijke voor een online kledingwinkel.

 

 

Bron: http://www.thuiswinkel.org/thuiswinkel-markt-monitor
*De segmenten Reizen vallen onder E-commerce diensten

Er zijn 3 redenen voor een bezoek aan je online kledingwinkel; Inspireren, oriënteren en kopen
Houd in gedachten dat een bezoeker je online kledingwinkel om verschillende redenen kan bezoeken. Niet alle bezoekers komen in eerste instantie met de intentie om te kopen. Er zijn ook bezoekers die je webwinkel bezoeken om inspiratie op te doen. Andere bezoekers komen om zich te oriënteren op bijvoorbeeld prijs of maten en om vergelijkingen te maken met andere webwinkels. Probeer je kleding webwinkel zo in te richten om al deze consumenten te verleiden tot aankoop.

Deze 10 tips zijn een hulpmiddel om je online kledingwinkel tot een succes te maken.

Tip 1: Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke website
Het is zeer belangrijk dat je een goede en duidelijke navigatie in je webwinkel hebt. Als je navigatie te ingewikkeld is haakt de consument snel af. Je kan het best kijken naar de navigatie van grote concurrenten. De consument is al gewend aan deze manier van navigeren, dus zullen ze des te sneller vinden wat ze zoeken.

Tip 2: Creëer je eigen huisstijl en gebruik je homepage als een visitekaartje
Zorg voor een mooie en leuke huisstijl. Maak je webwinkel herkenbaar voor de consument. Doe dit door bijvoorbeeld je logo te plaatsen en de stijl van je fysieke winkel over te nemen in je webwinkel. Probeer een professionele uitstraling te creëren en zo vertrouwen bij de consument te krijgen. De homepage is het visitekaartje van je webwinkel. Je homepage is daarom een goede plaats om je Unique Selling Points te benadrukken. Waarom moet een consument bij jou kopen? Bezorg je gratis? Heb je zeer bijzondere producten? Communiceer dit goed en duidelijk op je homepage, bijvoorbeeld in een header.

Tip 3: Mooie productweergave
Een mooie productweergave is een stimulans tot aankoop. Zorg voor mooie duidelijke foto’s van zowel de voor- als achterkant van je producten. Ook is het belangrijk om een goede zoomfunctie voor je producten te hebben. Er zijn verschillende soorten van zoomen. Een manier is door op de foto te klikken waardoor het product wordt vergroot. Een andere manier is door langs het product te bewegen met de muis waardoor een stukje van het product als het ware door een vergrootglas wordt ingezoomd. Een combinatie van beide zoomfuncties in je kleding webwinkel is het beste.

Tip 4: Toon veel productinformatie
De meeste consumenten willen natuurlijk duidelijke productinformatie over de prijs maar ook andere aspecten zijn belangrijk om te vermelden. Als er op een product wordt geklikt, zorg dan dat de consument kleuren en maten kan selecteren. Ook een omschrijving van het product, materiaal informatie en of het product klein of groot valt, wordt erg gewaardeerd.

Tip 5: Toon verzend- en retourinformatie
Verzending en retourneren zijn een zeer belangrijk aspect van je webwinkel. Geef de consument duidelijke informatie over de verzending, voor maar ook tijdens het verzendproces, dit verhoogt de conversie. Maak een pagina op je website met verzend- en retourinformatie. 91% van de consumenten wil weten op welke dag het product wordt bezorgt. Als de consument een product in het winkelwagentje plaatst kan je bijvoorbeeld informatie over een verwachte leverdatum geven. Tijdens het verzendproces kan je de consument bijvoorbeeld per e-mail op de hoogte houden over de status van de verzending.
93% van de consumenten wil gratis kunnen terugsturen. Gratis retouren kan dus een belangrijke reden zijn om bij jou te kopen en niet bij je concurrent.

Tip 6: Verleid de consument in het winkelmandje
De consument is op het moment dat hij in het winkelmandje is makkelijk te verleiden tot het toevoegen van meer producten. Toon producten die de consument ook interessant zou kunnen vinden. Hoe hoger de aankoop hoe beter, zo zou je ook gratis verzending rendabel kunnen maken.

Tip 7: Vermijd afhaakmomenten in het aankoopproces
Maak het aankoopproces eenvoudig. Als de consument een compleet profiel moet aanmaken met informatie die niet relevant is voor de aankoop, kan een consument op het laatste moment toch nog beslissen om weg te gaan.

Tip 8: Bind je klanten
De consument is nog niet echt trouw aan webwinkels. Maar 5% van de consumenten koopt steeds in dezelfde webwinkel, 51% komt zelfs niet meer terug. Je kan deze klanten binden door ze bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen en ze hierin een speciale klantenkorting aan te bieden. Laat jouw klant zich speciaal voelen en zorg dat ze het idee krijgen dat er naar hun specifieke wensen wordt geluisterd.

Tip 9: Aanwezigheid op andere sites
Aanwezigheid op kledinggerichte forums en reviewpagina’s verhoogt de traffic naar je online kledingwinkel. Live chat is ook erg behulpzaam om klanten te stimuleren tot aankoop. Je kan direct hun vragen, over bijvoorbeeld hoe een product valt, beantwoorden.

Tip 10: Maak gebruik van social media
Voor kledingwinkels is het gebruik van social media een goede manier van branding. Het is een extra kanaal om je merk te promoten en interactie met de consument te creëren. Ook social shopping is een leuke toevoeging. Je kan bijvoorbeeld een Facebook winkel beginnen. Meer informatie over een facebook shop, kijk in dit artikel.

Natuurlijk zijn algemene functionaliteiten van je webwinkel de kern van je succes. Dus zorg ervoor dat je website snel laadt. Bied uitstekende service en zorg voor een goede SEO. Voor meer tips over het beginnen van een webwinkel kijk hier: checklist webwinkelsoftware.

 

Geschreven door Michelle Wijnans

Authored by: Tara